УКР

Актуально

МІЖНАРОДНИЙ ДОСВІД ДЕМОКРАТИЧНОГО ЦИВІЛЬНОГО КОНТРОЛЮ: СЛОВЕНІЯ ТА ВЕЛИКОБРИТАНІЯ

Однією з умов реалізації ефективного демократичного цивільного контролю є публічні обговорення питань, що становлять суспільне значення. Незважаючи на це, бажання та здатність політичних лідерів і органів державної влади ініціювати широкі публічні консультацій з науковою спільнотою, неурядовими громадськими організаціями, лідерами думок і простими громадянами, часто залишаються обмеженими.

Уникнення публічних обговорень питань сектору безпеки і оборони та оборонної політики в цілому часто намагаються пояснити секретністю інформації та недостатнім рівнем кваліфікації суспільства. Втім, практика Великобританії та Словенії демонструє, що використання інструменту широких публічних консультацій підвищує ефективність і підтримку оборонної політики, а також спрощує прийняття рішень у воєнній сфері.

Великобританія

У 1997 році новообраний лейбористський уряд здійснив Стратегічний оборонний огляд.

Міністр оборони, Джордж Робертсон, закликав Міністерство оборони працювати в тісному контакті з іншими урядовими відомствами для забезпечення відповідності оборонної політики внутрішній і зовнішній політиці Великобританії.

Обов’язковою для виконання директивою був точний розрахунок вартості майбутніх військових місій і завдань. Таким чином, Міністерство оборони тісно співпрацювало з державним казначейством для забезпечення розрахунків планування спроможностей у відповідності до керівних принципів казначейства.

Міністр оборони виявив бажання долучити думку неурядових організацій, академічної спільноти і громадянського суспільства. Це було втілено шляхом проведення громадських форумів по всій країні, публікацією багатьох роз’яснювальних статей у пресі і прямими відповідями на коментарі читачів до цих статей. Міністр оборони брав особисту участь у радіоефірах та приймав прямі дзвінки громадян.

Результатом такої діяльності стала оборонна політика, яка отримала підтримку власне збройних сил, інших органів державної влади, опозиційних політичних сил і суспільства в цілому.

Цей метод формування оборонної політики консультативним шляхом або шляхом прямої участі увійшов до стандартної практики розробки Стратегічного оборонного огляду та деяких інших стратегічних документів, що застосовується до цього часу.

Словенія

Словенія також використала метод прямої участі в реструктуризації сектору оборони.

Незважаючи на перемогу у десятиденній війні за незалежність від Соціалістичної федеративної республіки Югославії, існувало загальне розуміння серед еліт і громадськості, що збройні сили не спроможні забезпечити територіальну цілісність Словенії.

Уряд провів низку опитувань громадської думки й урахував її при розробці зовнішньої і оборонної політики. Результатом цього обговорення стало чітко визначене загальнонаціональне прагнення приєднатися до НАТО, що Словенія успішно реалізувала у 2004 році, а також була сформована нова структура збройних сил, яка була зосереджена на наданні нішевих спроможностей для військ НАТО та гуманітарної допомоги суспільству у випадку екологічних катастроф.

arrow-diagcaret-downenvelopelogo-obselogo-obse-minlogo-pormuphonesearchtexttwittertypeuser